Verkkokaupan perustaminen alle 200 euron budjetilla

Verkkokaupan perustaminen on nykyään helpompaa kuin koskaan aikasemmin, kiitos WordPressin helppokäyttöisen sisällönhallintajärjestelmän. WordPressin avulla on mahdollista perustaa verkkosivut ilman koodausosaamista. Perusymmärrys verkkosivujen toiminnasta kuitenkin vaaditaan, joten ilman asioihin perehtymistä nettikaupan perustaminen ei onnistu. Käyn tässä artikkelissa läpi asioita, joita verkkokauppaa perustettaessa on otettava huomioon.

Verkkokaupan voi rakentaa itse esimerkiksi siinä tapauksessa, jos haluaa testata liikeidean toimivuutta tai aloittaa liiketoiminnan mahdollisimman pienellä rahalla. Verkkokaupan voi teettää myöhemmin ammattilaisella, kun bisnes pyörii kunnolla. Mikäli budjetissa on tarpeeksi liikkumavaraa, niin nettikaupan rakentaminen kannattaa ulkoistaa heti alusta alkaen ammattilaiselle. Valmiilla teemoilla rakennetuissa verkkokaupoissa on aina rajoitteita – sekä sivuston ulkonäössä että toiminnallisuuksissa.

Verkkokaupan perustaminen - ensiaskeleet

Nettikaupan perustaminen lähtee liikkeelle palvelimen ja domainin hankinnasta sekä WordPress-ohjelmiston latauksesta palvelimelle. Katsotaan ensin, miten palvelin hankitaan.

Palvelimen osto

Verkkosivuja varten on hankittava palvelin, joka pitää sivuston internetissä kävijöiden saatavilla. Käytän itse SiteGroundin palvelinta, joka on hyvä valinta varsinkin silloin, jos palvelimen cPanelin kanssa kikkailu ei ole ennestään tuttua (cPanel on sovellus, jonka avulla hallitaan palvelinta). SiteGroundilla on erinomainen asiakaspalvelu, jonka kautta saa ilmaiseksi ja nopeasti apua erilaisiin pulmatilanteisiin. Heidän kauttaan voi pyytää esimerkiksi WordPressin asennusta palvelimelle, jos tämä ei meinaa luonnistua.

Oma palveluni on Web Hosting -> GrowBig, joka maksaa ensitilaajalle 6,45 euroa kuukaudessa eli noin 77 euroa vuodessa. Tähän palveluun kuuluu 20 gigaa levytilaa ja noin 25 000 sivuvierailua kuukaudessa. Sähköpostitilaa irtoaa 2 gigaa rajattomalle määrälle sähköpostitunnuksia.

Nettikauppiaan kannalta välttämätön SSL-sertifikaatti kuuluu myös hintaan. SSL-sertifikaatti parantaa verkkosivun tietoturvaa salaamalla verkkokaupan käyttäjien selainten ja palvelimen välisen tietoliikenteen – tämä on erityisen tärkeää verkkokaupoissa, joissa käsitellään ihmisten arkaluontoisia tietoja. SSL-yhteys selviää käyttäjälle verkkosivun osoitepalkin lukkokuvakkeen ja verkkosivun https-lisäyksen kautta (salaamattomat sivut käyttävät http-yhteyttä).

Palvelimen valinnan jälkeen nettikaupalle pitää hankkia domain.

Verkko-osoitteen hankinta

Domain voidaan ostaa esimerkiksi Domainhotellin kautta. Vasemmasta sivupalkista valitaan “Rekisteröi domain”, jonka jälkeen avautuvasta tietokentästä voi tarkistaa onko se saatavilla. Mikäli domain on vapaa, niin sen voi ostaa hintaan 9 € / vuosi.

Verkko-osoitteen ostamisen jälkeen pitää muuttaa domainin DNS-osoitteiksi SiteGroundin osoitetiedot.

Verkkokaupan perustaminen - nimipalvelimet

WordPressin lataus palvelimelle

WordPress ladataan SiteGroundin palvelimelle cPanelin avulla, joka on palvelimen hallintaan tarkoitettu sovellus. Sovellukseen kirjaudutaan SiteGroundin hallintapaneelista kohdasta My accounts -> Go to cPanel.

Autoinstallers-kohdasta valitaan WordPress. Sovellus asentaa WordPressin automaattisesti palvelimelle (vanhalla tavalla asennettaessa WordPress ladataan FTP-yhteyden kautta zip-tiedostona palvelimelle). Asennuksen yhteydessä valitaan sivuston käyttäjätunnus ja salasana. Asennusohjelman ajamisen jälkeen voit kirjautua verkkosivuillesi osoitteessa www.domainisi.fi/wp-admin/

WooCommerce-lisäosa mahdollistaa verkkokaupankäynnin

Verkkokaupan perustaminen on nyt siinä vaiheessa, että verkkosivusi ovat internetissä, mutta sivuston ulkoasu on pelkkä raakile. Verkkosivuille pitää valita teema ja asentaa WooCommerce-lisäosa, joka luo verkkokauppaominaisuudet sivustollesi.

Valitaan sivustolle teema

WordPressin latauksen jälkeen valitaan sivuille teema, joka luo sivujen ulkoasun. Esimerkiksi StoreFront-teema on suunniteltu käytettäväksi nimenomaan WooCommercen kanssa. Tämän ansiosta se on nopea eikä sisällä bugeja. Teema on kaiken lisäksi ilmainen.

Jos valitset jonkin toisen teeman, niin kiinnitä erityistä huomiota siihen, että teema on täysin yhteensopiva WooCommercen kanssa. Tarkista myös, että teema on tarpeeksi nopea – moni teema pitää sisällään ison määrän hienoja muokkausmahdollisuuksia, mutta näiden varjopuolena sivujen latautuminen hidastuu. Sivujen nopea latautuminen on todella tärkeää – hienot grafiikat ja tehosteet menevät hukkaan, jos asiakas sulkee sivut liian hitaan latautumisen vuoksi.

Teema asennetaan valikosta Ulkoasu -> Teemat -> Lisää uusi.

WooCommercen asennus

Teeman valinnan  jälkeen sivuille asennetaan WooCommerce. Tämä on WordPressin lisäosa, joka luo kotisivuille erillisen verkkokaupan. WooCommerce on siis normaali WordPressin plugin – tosin hyvin laaja sellainen. WooCommerce asennetaan WordPressin ohjauspaneelista Lisäosat -> Asenna uusi -toiminnon avulla.

WooCommercen asennuksen yhteydessä asetuksista määritetään muun muassa tuotteiden ja verojen esittämistä sekä toimitusalueiden määrittämistä koskevat asetukset. WooCommercella on hyvät ohjeet näiden asetusten säätämiseen. Ohjeet ovat sekä video- että tekstiversiona. Asennuksen jälkeen muokataan loput asetukset kuntoon WooCommerce -> Asetukset -valikosta.

Teeman valinnan ja WooCommercen asennuksen jälkeen pitää muokata sivuston ulkoasu ja mahdollisesti laajentaa sivuston toiminnallisuuksia.

Nettikaupan ulkoasun ja toiminnallisuuksien muokkaus

Valmiiden teemojen etuna on, että verkkosivun ulkoasun muokkaus onnistuu helposti hiirellä klikkailemalla. Kolikon kääntöpuolena on muokkausmahdollisuuksien rajallisuus – ulkoasua muokatessa joutuu tekemään väistämättä kompromisseja. Ohessa on kuva WordPressin hallintapaneelista, jonka kautta muokkaukset tehdään.

Nettikaupan perustaminen - Wordpress hallintapaneeli

Ulkoasun muokkaus tapahtuu kohdasta Ulkoasu -> Mukauta. Täältä voidaan muokata sivuston värimaailmaa, valikkojen sijainteja sekä asentaa erilaisia vimpaimia (lisäosia) haluttuihin paikkoihin sivustolle. Muokkausmahdollisuudet riippuvat täysin valitusta teemasta, joten mikäli StoreFront ei taivu juuri sinun tarpeisiisi, niin etsi joku toinen teema. Kannattaa miettiä omat vaatimuksesi sivuston ulkoasulle ennen teeman hankintaa – näin vältyt yllätyksiltä muokkausvaiheessa (varsinkin jos hankit maksullisen teeman).

Lisäosat-valikon kautta voidaan asentaa erilaisia sivuston toiminnallisuuksia laajentavia lisäosia. WordPress-yhteisö on todella laaja ja aktiivinen, joten käytännössä kaikki ongelmat voidaan ratkaista lisäosien avulla. Verkkokauppias voi hankkia sivuilleen esimerkiksi monikielisyyden mahdollistavan lisäosan, automaattisesti päivittyvän sosiaalisen median syötteen etusivulleen tai vaikka kumppanuusmarkkinoinnin mahdollistavan laajennuksen.

WordPressiin löytyy runsaasti kattavia dokumentaatioita, joten en käsittele sen tarkemmin ohjauspaneelin asetuksia. Ohjauspaneeli on lisäksi hyvin intuitiivinen, joten tutkimalla ja rohkeasti kokeilemalla selviää kyllä kaikista (väistämättä) eteen tulevista esteistä.

Tuotesivujen luonti

Tuotesivut luodaan erillisestä Tuotteet-valikosta WordPressin ohjauspaneelin sivupalkista. Tuotteiden lisäys on melko suoraviivaista touhua. Lisää tuote -kohdasta luodaan tuote, jonka jälkeen asetetaan hinta, ladataan tuotteelle tuotekuvat ja kirjoitetaan tuote-esittely. Tältä sivulta löytyvät kaikki tiedot, jotka tuotteelle voidaan asettaa – tutki vain rohkeasti sivulla näkyviä asetuksia. Tuotetietojen muokkauksista löytyy myös runsaasti materiaalia ympäri internettiä.

Verkkomaksupalvelujärjestelmän integrointi

Viimeisenä vaiheena on verkkomaksupalvelujärjestelmän integrointi verkkokauppaan. Tunnettuja verkkomaksupalveluiden tarjoajia ovat esimerkiksi Paytrail ja Checkout. Checkoutin etuna on, että sen saa ilman kiinteitä maksuja. Tästä on mukava hyöty aloittavalle verkkokauppiaalle, kun palvelusta tarvitsee maksaa vain toteutuneiden myyntien mukaan. Verkkokaupan ja Checkoutin järjestelmän yhdistävä lisäosa on palvelimen lisäksi ainoa maksullinen ohjelmisto, jota verkkokaupan perustaminen vaatii. Lisäosa maksaa 59 euroa.

Muut verkkokaupan perustamisessa huomioon otettavat asiat

Verkkokaupan perustaminen vaatii lainsäädäntöön perehtymistä. Täältä löytyy esimerkiksi kuluttaja-asiamiehen linjaus verkkokauppiaan vastuista.

Verkkokauppaan pitää määrittää kauppa- ja toimitusehdot. Kannattaa tutkia muiden verkkokauppojen ehtoja, jotta kaikki tärkeimmät asiat tulee otettua huomioon. Kauppa- ja toimitusehdot kirjoitetaan omalle sivulleen, joka sitten asetetaan WooCommercen asetuksista Tilaus- ja sopimusehdoiksi. Tämän jälkeen sivu näkyy erillisenä ilmoituksena Kassa-sivulla ennen maksun suorittamista.

Toukokuussa voimaan astunut tietosuoja-asetus (GDPR) lisäsi verkkokauppiaiden vastuita. Verkkokaupassa käsitellään laajamittaisesti asiakkaiden henkilötietoja, joten GDPR:n vaatimukset on otettava nettikaupankäynnissä huomioon. Huomioon otettavia asioita ovat muun muassa seuraavat:

  • Laadi seloste käsittelytoimistasi
  • Ilmoita tietosuojavaltuutetulle yrityksesi tietosuojavastaava
  • Ilmoita henkilötietojen käsittelyn pääperiaatteet tilaus- ja toimitusehdoissa

Verkkokaupan pyörittäminen käytännössä

Itse liiketoiminta on hyvin pitkälle automatisoitua. WooCommerce lähettää ostajalle automaattisesti muutaman erilaisen sähköpostiviestin ostoprosessin edetessä. Uusista tilauksista tulee ilmoitus myös kauppiaan itse määrittelemään sähköpostiin. Tilaus pitää kuitata manuaalisesti Tilaukset-sivulta, jonka jälkeen ostaja saa lopullisen varmistuksen ostosta ja kuitin tilauksestaan. Samalla sivulla näkyy kaikki tarvittavat tiedot tuotteen toimittamista varten.

Verkkokaupan tekninen pyörittäminen on siis kohtuullisen yksinkertaista – vaikein osuus on verkkokaupan markkinointi. Sivustolle on saatava liikennettä, joten tätä varten on laadittava tarkat markkinointisuunnitelmat. Digitaalisen markkinoinnin keinoista esimerkiksi Facebook- ja Google-mainonta sekä hakukoneoptimointi soveltuvat erityisen hyvin verkkokauppiaan markkinointiarsenaaliin.

Kiinnostuneet voivat käydä lukemassa tuoreen kirjoitukseni Verkkokaupan perustaminen – Nettikauppiaan opas vuodelle 2018 yritykseni blogista. Käsittelin artikkelissa hieman eri kulmasta asioita, joita verkkokaupan perustamiseen liittyy.

Teksti sisältää affiliate-linkkejä.

Kirjoittaja on intohimoinen digimarkkinoija, joka rakastaa tarinoiden kertomista joko ykkösillä ja nollilla tai selkokielisellä tekstillä. Perustajaosakas digitaalisen markkinoinnin palveluita tarjoavassa Nostamo Oy:ssä. Seuraa Twitterissä: @MikkoLintunen

Jaa kirjoitus

Leave a Comment