Verkkokaupan perustaminen alle 200 euron budjetilla

Verkkokaupan perustaminen on nykyään helpompaa kuin koskaan aikasemmin, kunhan on valmis panostamaan asioiden opiskeluun. Olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman tarkat ohjeet, joilla voit lähteä liikkeelle projektin kanssa. Verkkokaupan perustaminen maksaa mittatilaustyönä tehtynä muutamasta tuhannesta eurosta ylöspäin, joten monelle pienelle toimijalle itse tehdyt sivut ovat hyvä tapa aloittaa liiketoiminta ja testata liikeidean toimivuus. Verkkokaupan voi teettää sitten halutessaan uudestaan, kun liiketoiminta pyörii kunnolla.

Verkkokaupan perustaminen lähtee liikkeelle palvelimen ja domainin hankinnasta sekä WordPress-ohjelmiston latauksesta palvelimelle. Aikaisemmassa kirjoituksessani kävin tarkasti läpi näihin toimiin vaadittavat työvaiheet. Palvelimena voi käyttää esimerkiksi SiteGroundia. 100 eurolla (alv 0 %) saa vuodeksi palvelimen, joka kestää 25 000 sivuvierailua kuukaudessa. Tämän lisäksi verkkokauppias saa merkittävän lisäedun GrowBig-palvelun kyljessä tulevasta ilmaisesta SSL-sertifikaatista. SSL-sertifikaatti turvaa sivuja ja luo osoiteriville lukkokuvakkeen. Tämä on todella tärkeä ominaisuus tietoturvan ja sivuston luotettavuuden kannalta.

WordPressin latauksen jälkeen valitaan sivuille teema, joka luo sivujen ulkoasun. Esimerkiksi StoreFront-teema on suunniteltu käytettäväksi nimenomaan WordPressin verkkokauppaohjelmiston kanssa. Tämän ansiosta se on nopea eikä sisällä bugeja. Teema on kaiken lisäksi ilmainen. Jos valitset jonkin toisen teeman, niin kiinnitä erityistä huomiota siihen, että teema on täysin yhteensopiva WooCommercen kanssa, ja että se on tarpeeksi nopea. Tarkista myös, että teeman lisenssi oikeuttaa käyttämään sitä myös verkkokaupankäynnissä. Moni teema pitää sisällään ison määrän hienoja muokkausmahdollisuuksia, mutta näiden varjopuolena sivujen latautuminen saattaa hidastua. Luotettavuus ja sivujen nopea latautuminen ovat tärkeimpiä verkkokaupan ominaisuuksia. Hienot grafiikat ja tehosteet menevät hukkaan, jos asiakas sulkee sivut liian hitaan latautumisen vuoksi. Teeman valinnan jälkeen sivujen ulkoasu pitää myös muokata. Kävin aikaisemmassa kirjoituksessani läpi tämän vaiheen tärkeimmät kohdat.

Teeman valinnan ja ulkoasun muokkauksen jälkeen sivuille asennetaan WooCommerce. Tämä on WordPressin lisäosa, joka luo kotisivuille erillisen verkkokaupan. WooCommerce asennetaan WordPressin ohjauspaneelista kohdasta Lisäosat -> Asenna uusi. Asennuksen jälkeen pitää vain muokata asetukset sopiviksi ja luoda myyntiartikkeleille omat tuotesivunsa. Myyntiartikkelit vaativat luonnollisesti tuotekuvat, joiden ottamiseen löydät ohjeet täältä.

WooCommercen asetuksista määritetään muun muassa tuotteiden ja verojen esittämistä sekä toimitusalueiden määrittämistä koskevat asetukset. WooCommercella on mielestäni hyvät ohjeet näiden asetusten säätämiseen. Ohjeet ovat sekä video- että tekstiversiona.

Verkkokauppaan pitää määrittää myös omat kauppa- ja toimitusehdot. Kannattaa tutkia vaikka muiden verkkokauppojen ehtoja, jotta kaikki tärkeimmät asiat tulee otettua huomioon. Verkkokaupan perustaminen vaatii myös lainsäädäntöön perehtymistä. Täältä löytyy esimerkiksi kuluttaja-asiamiehen linjaus verkkokauppiaan vastuista. Kauppa- ja toimitusehdot kirjoitetaan omalle sivulleen, joka sitten asetetaan WooCommercen asetuksista Tilaus- ja sopimusehdoiksi. Tämän jälkeen sivu näkyy erillisenä ilmoituksena Kassa-sivulla ennen maksun suorittamista.

Tuotesivut luodaan erillisestä Tuotteet-valikosta WordPressin ohjauspaneelin sivupalkista. Tuotteiden lisäys on melko suoraviivaista touhua. Lisää tuote -kohdasta asetetaan hinta, ladataan tuotteelle tuotekuvat ja kirjoitetaan tuote-esittely. Halutessaan voi määritellä myös muita asetuksia, kuten tarkemman varaston saldon seuraamisen.

Asetuksien ja tuotesivujen luomisen jälkeen pitää enää hankkia maksupalvelunvälittäjä sivuille. Esimerkiksi Checkoutilta saa sopimuksen ilman kiinteitä maksuja. Tästä on mukava hyöty aloittavalle verkkokauppiaalle, kun palvelusta tarvitsee maksaa vain toteutuneiden myyntien mukaan. Verkkokaupan ja Checkoutin järjestelmän yhdistävä lisäosa on palvelimen lisäksi ainoa maksullinen ohjelmisto, jota verkkokaupan perustaminen vaatii. Lisäosa maksaa 79 dollaria vuodessa.

Itse liiketoiminta on hyvin pitkälle automatisoitua. WooCommerce lähettää ostajalle automaattisesti muutaman erilaisen sähköpostiviestin ostoprosessin edetessä. Uusista tilauksista tulee ilmoitus myös kauppiaan itse määrittelemään sähköpostiin. Tilaus pitää kuitata manuaalisesti Tilaukset-sivulta, jonka jälkeen ostaja saa lopullisen varmistuksen ostosta ja kuitin tilauksestaan. Samalla sivulla näkyy kaikki tarvittavat tiedot tuotteen toimittamista varten.

Tässä oli kaikki tärkeimmät vaiheet, joita verkkokaupan perustaminen vaatii. Prosessi on yllättävän suoraviivainen. Loppu on hienosäätöä, jota en lähde tässä avaamaan sen tarkemmin. WordPressin ohjauspaneeli on hyvin intuitiivinen, joten tutkimalla ja rohkeasti kokeilemalla selviää kyllä kaikista (väistämättä) eteen tulevista esteistä. Perustamisvaiheen jälkeen työmäärä vähenee huomattavasti, joten verkkokauppaa voi alkuun pyörittää vaikka työn tai koulun ohessa.

Painottaisin kuitenkin vielä, että asioiden tutkimiseen on syytä paneutua kunnolla, sillä verkkokaupan tietoturvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Kiinnostuneet voivat käydä lukemassa tuoreen kirjoitukseni Verkkokaupan perustaminen – Nettikauppiaan opas vuodelle 2018 yritykseni blogista. Käsittelin artikkelissa laajasti asioita, jotka liittyvät verkkokaupan perustamiseen.

Teksti sisältää affiliate-linkkejä.

Jaa kirjoitus

Leave a Comment