Osakeyhtiön perustaminen sähköisesti

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Perustin juuri uuden osakeyhtiön sähköisen palvelun kautta. Perustamisessa kesti alle puoli tuntia ja sivusto generoi automaattisesti kaikki yrityksen perustamisessa vaadittavat asiakirjat, joten 10 pistettä ja papukaijamerkki YTJ:lle palvelun vaivattomuudesta.

Kaikkien kohdalla palvelu ei vielä toimi, sillä sähköinen perustaminen onnistuu ainoastaan siinä tapauksessa, jos osakepääoma ja osakkeiden merkintähinta on nolla euroa. Itse annan alkupääoman yritykselle mieluummin lainana, jotta säästyn paperilappujen postittamiselta. Nollan euron osakepääomasta huolimatta osakkeiden kappalemäärän voi silti itse valita – merkitsin itse osakkeita perus 100 kappaletta.

Seuraavaksi uudelle yritykselleni pitäisi avata pankkitili. Asiaa tutkiessani törmäsin Nordean uuteen hinnoittelumalliin: yritystileillä on kiinteä kuukausimaksu, joten yritystä perustavan ei tarvitse enää juosta kyselemässä tarjouksia eri pankeista. Nordea Business Start -paketti sisältää kaiken tarvittavan ja hinta on hyvin huokea 12,70 € / kk. Lisäksi ensimmäiset 6 kk maksavat ainoastaan 3,80 € / kk. Väittäisin, että tuo on lähes no-brainer -valinta, sillä Nordean sähköiset palvelut ovat ainakin henkilöasiakaspuolella oikein toimivat, ja halvempaa hintaa tuskin löytyy muualta.

Perustamisilmoituksen ja pankkitilin avaamisen lisäksi luon vain kirjanpito-ohjelmaani uuden tilin uutta yritystäni varten, jonka jälkeen kaikki onkin valmista. Eipä tuo hallinnollinen puoli siis kovin raskasta ole, jos asiasta on jo aiempaa kokemusta. 🙂

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *